خانه اخبار ارزها اخبار بیت کوین ریزش ناگهانی قیمت بیت کوین و اتریوم؛ ۷۰ میلیارد دلار از بازار خارج شد

ریزش ناگهانی قیمت بیت کوین و اتریوم؛ ۷۰ میلیارد دلار از بازار خارج شد

ریزش ناگهانی قیمت بیت کوین و اتریوم؛ ۷۰ میلیارد دلار از بازار خارج شد
زمان مطالعه : 3 دقیقه
میهن بلاکچین میهن بلاکچین

روز گذشته با ثابت شدن قیمت بیت کوین شاهد رشد شدید قیمت آلتکوین ها بودیم. اما قیمت بیت کوین در ۲۴ ساعت اخیر بیش از ۱۰ درصد کاهش یافته و به دنبال آن بسیاری از ارزهای دیجیتال نیز کاهش قیمتی را به ثبت رسانده‌اند.

در زمان نگارش این خبر، قیمت بیت کوین در محدوده ۳۰,۶۰۰ دلار داد و ستد می‌شود. در حالی که ساعاتی قبل قیمت آن تا ۲۹,۰۰۰ دلار نیز کاهش یافت و با توجه به قله قیمتی ایجاد شده در محدوده ۳۴,۰۰۰ دلار، ریزش ۴۰۰۰ دلاری و بیش از ۱۳ درصد را به ثبت رسانده است. ریزش قیمت بیت کوین کاملا ناگهانی بود به طوریکه در عرض ۲ ساعت، ۴,۰۰۰ دلار از قیمت بیت کوین کاسته شد. با توجه به رشد بسیار بالای قیمت بیت کوین در روزهای اخیر، اصلاح قیمتی برای بیت کوین نیاز بود. در چنین شرایطی هم در بازار اسپات و هم در بازار مشتقه، خرید هیجانی افزایش می‌یابد که قیمت‌ عموما به اصلاح نیاز خواهند داشت.

ریزش قیمت بیت کوین و آلتکوین ها
قیمت بیت کوین تنها در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۶۵ درصد افزایش قیمت داشته و همچنین در سه روز ابتدایی سال ۲۰۲۱، افزایش ۵,۰۰۰ دلاری قیمت را به ثبت رسانده است. شکست مقاومت روانی ۳۰,۰۰۰ دلار با توجه به خرید بی سابقه شرکت‌های سرمایه‌گذاری اتفاق افتاد. اما به نظر می‌رسد این سرمایه از بازار بیت کوین وارد بازار آلتکوین‌ها شده است.

بازدهی قیمتی آلتکوینها در ۲۴ ساعت اخیر این نکته را تایید می‌کند: اتریوم ۱۵.۵۳ درصد، استلار ۳.۸۶ درصد و لینک ۵.۵۴ درصد رشد قیمتی را تجربه کرده‌اند. در این میان قیمت اتریوم، دومین رمز ارز بازار از نظر ارزش بازار، با رسیدن به قیمت ۱۱۵۰ دلار رکورد قیمتی ۳۵ ماه گذشته خود را شکست. این رمز ارز در حال حاضر در محدوده ۹۵۰ دلار معامله می‌شود. لایت کوین نیز در نزدیکی رکورد قیمتی خود در سال ۲۰۱۸ قرار دارد و بیت کوین کش رکورد قیمتی ۱۱ ماه اخیر خود را شکسته است. اما با کاهش قیمت بیت کوین، آلتکوین‌ها نیز ریزش قیمتی را تجربه کردند اما همچنان عملکرد مثبت آنها بیشتر از بیت کوین بوده است. برای مثال اتریوم با اینکه نیمی از رشد خود را در ۲۴ گذشته ریکاوری کرده اما همچنان عملکرد بهتری در مقایسه با بیت کوین داشته است.

تایلر وینکلواس: خرید اتریوم در این قیمت‎ فرصتی استثنایی است

بسیاری از تحلیلگران معتقدند که با کاهش رشد قیمتی بیت کوین، سرمایه بیشتری از بیت کوین خارج شده و به بازار اتریوم و سایر آلتکوین ها وارد می‌شود. با اینحال بررسی داده‌های بازار مشتقه بیت کوین نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران همچنان انتظار دارند که قیمت بیت کوین در کوتاه مدت نوسان بالاتری داشته باشد. عموما زمانی که نوسانات قیمتی بیت کوین کاهش می‌یابد، سرمایه از آن خارج شده و وارد آلتکوین‌ها می‌شود. skew  شاخصی به نام شاخص یک ماهه انتظار نوسان بیت کوین دارد که در آن انتظار سرمایه‌گذاران از بی ثباتی یک دارایی را طی یک ماه آینده ارزیابی می‌کند. این شاخص در مورد بیت کوین به نزدیکی ۱۰۰ درصد رسیده است که بالاترین سطح این شاخص از ماه مارس سال ۲۰۲۰ ( اسفندماه ۹۸) است.
این شاخص نشان می‌دهد که معامله‌گران بازار مشتقه بیت کوین همچنان در انتظار نوسانات قیمتی بیشتری هستند. بسیاری از تحلیلگران بر همین اساس اصلاح قیمتی بیت کوین را موقتی دانسته و معتقدند بیت کوین با اتمام این اصلاح موقتی به سمت تارگت ۴۰,۰۰۰ دلار حرکت خواهد کرد.

فصل رشد آلتکوین‌ها شروع شده است؟
اما نکته‌ای که در بازار ارزهای دیجیتال مشهود است، هیجان بالای فعالان آن است. به طوریکه بازار تنها در عرض چند ساعت ۷۰ میلیارد دلار از ارزش خود را از دست داد. نوسانات قیمتی اتریوم شاخصی خوبی برای تشخیص فرا رسیدن آلت سیزن است. اصطلاحا زمانی که قیمت بیت کوین ثابت مانده و قیمت سایر ارزهای دیجیتال به نسبت بیت کوین، افزایش می‌یابد، به فصل آلتکوین ها یا آلت سیزن گفته می‌شود. قیمت هر واحد رمز ارز اتر در روز گذشته و در صرافی بایننس به سقف ۱۱۷۳ دلار رسیده است. این رشد بسیار شارپی نشان دهنده آن است که جابه جایی سرمایه از بازار بیت کوین به بازار اتریوم است.

همانطور که در تصویر بالا مشخص است، قیمت اتریوم در یک حرکت ناگهانی تا محدوده ۹۱۵ دلار ریزش کرده است. به این صورت قیمت اتریوم در عرض ۲ ساعت ۲۷۰ دلار از ارزش خود را از دست داد. در زمان نگارش این خبر، قیمت اتریوم در محدوده ۹۷۵ دلار معامله می‌شود. باید دید که آیا قیمت اتریوم قادر به لمس مجدد مقاومت روانی ۱۰۰۰ دلار خود خواهد بود؟ در صورت وقوع این اتفاق، اتریوم تنها ۳۳ درصد با بالاترین قیمت تاریخی خود فاصله دارد.

ریزش ۷۰ میلیارد دلاری بازار
نوسانات قیمتی در بازار ارزهای دیجیتال به قدری افزایش یافته که نمی‌توان با قطعیت گفت که فصل آلتکوین ها فرا رسیده است. هرچند قیمت اتریوم رشد بسیار زیادی داشته اما عموما در فصل آلتکوین‌ها، رشد بالاتری در بازار اتفاق خواهد افتاد. ارزش بازار ارزهای دیجیتال به محدوده تاریخی ۹۱۰ میلیارد دلار رسیده بود که با ریزش ناگهانی قیمت ارزهای دیجیتال حدودا ۷۰ میلیارد دلار از ارزش بازار کاسته شد و در زمان نگارش این خبر، ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال به نزدیکی ۸۳۴ میلیارد دلار رسیده است.

در هر صورت مشخص نیست که این ریزش قیمت تنها یک اصلاح موقتی در قیمت بیت کوین و آلتکوین‌ها بوده و یا شاهد اصلاح عمیق و طولانی تری در بازار ارزهای دیجیتال خواهیم بود. نکته‌ای که ما به عنوان فعالان بازار باید مورد توجه قرار دهیم این است که در مواقع حساس و هیجانی بازار، خونسردی خود را حفظ کرده و با دقت بیشتری سرمایه‌گذاری خود را مدیریت کنیم و احساسی تصمیم نگیریم.

ریزش ناگهانی قیمت بیت کوین و اتریوم؛ ۷۰ میلیارد دلار از بازار خارج شد

0
آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟
خوشحالیم این مطلب برای شما مفید بوده‌، لطفا برای حمایت از ما آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
متاسفیم که این مطلب نتوانسته نظر شما را جلب کند. لطفا با نظرات و پیشنهادات‌ خود، ما را در بهبود همیشگی سایت یاری دهید. ثبت نظر

نظر شما

شاید بخواهید بدانید
تحلیل قیمت استلار، 5 ژانویه (16 دی) - اختصاصی ارز سنتر تحلیل قیمت استلار، 5 ژانویه (16 دی) - اختصاصی ارز سنتر