خانه اخبار ارزها مزایای ارزهای رمزنگاری شده

مزایای ارزهای رمزنگاری شده

مزایای ارزهای رمزنگاری شده
زمان مطالعه : 5 دقیقه
محمد شعبانی محمد شعبانی

اساسا ارزهای دیجیتال "داده های دیجیتال در یک پایگاه داده غیرمتمرکز" می باشند. اینگونه ارزها را به دلیل امنیت بسیار زیاد در فرآیند "اجماع کلی" جهت تایید تراکنش ها به وسیله روشهای پیچیده رمزنگاری، "ارز رمزنگاری شده" نیز می نامند.

ارزهای رمزنگاری شده به کمک اصول پیچیده رمزنگاری ساخته می شوند. امنیت اینگونه ارزها توسط کاربران و یا اعتماد بین آنها تامین نمی شود و تنها "اصول پیچیده ریاضی" مسئول ایجاد این امنیت می باشد. به همین دلیل احتمال سقوط یه سیاره ناشناخته در شهر شما خیلی بیشتر از احتمال هک شدن یک کیف پول دیجیتالی بیتکوین می باشد.

در مبحث بررسی ویژگیهای ارزهای رمزنگاری شده، باید ویژگیهای فرآیند تراکنش و ویژگیهای مالی را جداگانه بررسی نماییم. در ادامه ویژگیهای مربوط به فرآیند انجام تراکنش را بررسی خواهیم نمود.

مزیت رمزارزها

ارزهای دیجیتال طبق پیش بینی سازنده های آنها پیشرفتی غیر قابل تصور داشته اند. در این میان بیتکوین موفق ترین ارز دیجیتال بوده که هیچ کدام از دیگر ارزهای دیجیتال نتوانسته اند به اندازه آن توجه کاربران را جلب نمایند.

  • غیر قابل برگشت: در بلاک چین، هر تراکنش پس از دریافت تاییده، دیگر امکان تغییر را نخواهد داشت. "تغییرناپذیری" از مهمترین ویژگیهای ارزهای دیجیتال می باشد. اگر شما یک تراکنش را انجام دهید و آن تراکنش تاییده بلاک چین را دریافت نماید، حتی برنامه نویسان آن بلاک چین هم امکان تغییر آن را نخواهند داشت. گرچه این امکان بسیار جذاب به نظر می رسد، اما اگر شرایطی را تصور کنید که تراکنشی را به اشتباه انجام داده باشید، آن زمان میتوانید مشکلی که این ویژگی ممکن است ایجاد نماید را بهتر درک خواهید نمود.
  • هویت مخفی: در این شبکه ها نه تنها تراکنش ها، بلکه حساب های کاربری نیز هیچگونه رابطه مستقیمی با هویت واقعی کاربران آنها ندارند. مثلا در بیتکوین تراکنش ها با آدرسهای فرستنده و گیرنده مشخص میشوند. این آدرس ها به صورت تصادفی توسط بلاک چین ساخته میشوند. علیرغم امکان بررسی مسیر انجام تراکنش ها، امکان مرتبط نمودن آنها با هویت واقعی کاربران وجود ندارد.
  • سرعت پردازش: تراکنش ها تقریبا در لحظه آغاز، در شبکه منتشر شده و بسته به ساز و کار شبکه بین چند ثانیه تا چند دقیقه بعد تاییده را دریافت می نمایند. در این شبکه ها تفاوتی بین ارسال تراکنش به هم اتاقی، همشهری و یا فردی در کشوری دیگر وجود ندارد و مکانیزم انجام واکنش برای همه یکسان است. 
  • امنیت: دارایی ارز دیجیتال در یک سیستم رمزگذاری شده عمومی نگهداری میشود. این دارایی ها توسط یک رمز خصوصی محافظت می شوند. کاربری که به این رمز خصوصی دسترسی داشته باشد میتواند دارایی خود را منتقل نماید. تکنیکهای رمزنگاری پیچیده محافظ واقعی شبکه ارزهای دیجیتال می باشند. 
  • عدم نیاز به مجوز: برای استفاده از ارزهای دیجیتال نیازی به دریافت مجوز نیست. کیف های دیچیتالی تنها یک نرم افزار می باشند. پس از بارگذاری و اجرای این نرم افزارها هر کاربری میتواند به راحتی دارایی ها را دریافت و ارسال نماید. 

ارزهای دیجیتال علاوه بر مزایای فوق در زمینه های مالی نیز برتری های محسوسی دارند.

عرضه کنترل شده: اکثر ارزهای دیجیتال دارای عرضه محدود هستند. بعنوان مثال، عرضه بیتکوین، در طول زمان کاهش عرضه خواهد داشت. پیش بینی میشود در حدود سال 2140 تمام سکه های بیتکوین  در شبکه توزیع باشند. تمامی ارزهای دیجیتال میزان عرضه خود را در در یک برنامه زمانبندی در تنظیمات اولیه بلاک چین برنامه نویسی میکنند. بدین ترتیب تقریبا میتوان در مورد هر ارز دیجیتالی، میزان عرضه را در هر زمانی در آینده محاسبه نمود.

بیشتر بخوانید: ماینینگ بیت کوین چگونه عمل می‌کند؟

نقد بودن: پایه و اساس پول در حساب شما در بانک، ایجاد بدهی برای شما و یا بانک می باشد. دو بخش بدهکار و بستانکار ویژگی مشترک تمامی صورت حسابهای بانکی می باشد. این سیستم به IOU (من به شما بدهکارم) معروف می باشد. اما در ارزهای دیجیتال شرایط متفاوت است. در این شبکه ها بدهی معنایی ندارد. هر دارایی معرف ارزش خود می باشد. به همین دلیل این ارزها را به سکه های طلا که دارای ارزش مالی هستند، تشبیه میکنند. 

برای درک بهتر انقلابی که ارزهای دیجیتالی ایجاد کرده اند باید هر دو جنبه آنها در نظر گرفته شود. بیتکوین با توجه به ویژگیهای مطرح شده تهدیدی جدی برای کنترل و نظارت بانک ها و دولتها بر جریان نقدیندگی محسوب می شود. این گروه که طرفدار سیستم های مالی متمرکز و کنترل فرد یا نهادی بر آن هستند، نمیتوانند در شبکه ارزهای دیجیتال مانع استفاده کاربران شوند و یا از ارسال و دریافت دارایی جلوگیری نموده و یا حتی انتقالی که انجام شده باشد را دستکاری یا لغو کنند.

از سوی دیگر محدودیت و کنترل عرضه و عدم توانایی دولتها و یا بانکها در ایجاد تغییر در آنها می تواند سیاست های پولی متمرکزی هر منطقه را تحت تاثیر قرار دهد. این سیاست های پولی که توسط یک قدرت مرکزی مانند بانک های مرکزی هر کشور اعمال می شود می تواند تورم و یا رکورد را با دستکاری عرضه پول تغییر دهد و منجر به تحریف شرایط گردد. 

به دلیل همین ویژگیهای بسیار منحصر به فرد، ارزهای دیجیتال طبق پیش بینی سازنده های آنها پیشرفتی غیر قابل تصور داشته اند. در این میان بیتکوین موفق ترین ارز دیجیتال بوده که هیچ کدام از دیگر ارزهای دیجیتال نتوانسته اند به اندازه آن توجه کاربران را جلب نمایند.

ارزهای دیجیتال در واقع طلای دیجیتال می باشند. شبیه به پولی که متاثر از سیاست نباشد و ارزش آن در دوره های زمانی افزایش پیدا میکند. ارزهای دیجیتال روشهای سریع، ساده و مطمئن انتقال پول در سطح جهانی می باشند. در عین حال ویژگی محرمانه بودن و عدم امکان ارتباط آنها با هویت واقعی کاربران، آنها را بعنوان یک روش پرداخت در بازارهای سیاه و فعالیتهای غیرقانونی اقتصادی تبدیل نموده است.

بیشتر بخوانید: کشورها ارزهای دیجیتال را تایید می‌کنند

فراگیری ارزهای دیجیتال بعنوان یک روش پرداخت و افزایش ارزش آن در طول زمان، بسیاری از سرمایه ها را جذب خود کرده است. ارزهای دیجیتال پیدایش بازاری مالی را در پی داشته که به سرعت در حال گسترش می باشد. صرافی های آنلاین توانسته اند با ایجاد قابلیت تبدیل این ارزها به یکدیگر و حتی پول نقد، درآمد زیادی برای خود دست و پا کنند. حجم معاملات روزانه ارزهای دیجیتال در این صرافی ها در برخی مواقع از کل تراکنش های مالی بازارهای سرمایه اروپا بیشتر بوده است. 

مزایای ارزهای رمزنگاری شده

1
آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟
خوشحالیم این مطلب برای شما مفید بوده‌، لطفا برای حمایت از ما آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
متاسفیم که این مطلب نتوانسته نظر شما را جلب کند. لطفا با نظرات و پیشنهادات‌ خود، ما را در بهبود همیشگی سایت یاری دهید. ثبت نظر

نظر شما

دیدگاه کاربران

شاید بخواهید بدانید
آلت کوین‌ به چه معناست؟ آلت کوین‌ به چه معناست؟