خانه آموزش کسب درآمد 6 نکته مهم برای معامله ارز دیجیتال در سال 2020

6 نکته مهم برای معامله ارز دیجیتال در سال 2020

6 نکته مهم برای معامله ارز دیجیتال در سال 2020
زمان مطالعه : 5 دقیقه
سیامک تیموری سیامک تیموری

معامله در بازارهای مالی می‌تواند بسیار پر سود و در عین حال پر از ریسک باشد. اینکار صرف‌نظر از نوع بازار به آگاهی، مهارت و تجربه نیاز دارد. البته تجربه با انجام معامله و سود و ضرر به دست می‌آید ولی می‌توان از معامله‌گران دیگری که تجربه زیادی در این حوزه دارند، چیزهای مهمی یاد گرفت. وبسایت CryptoPotato به تازگی توانسته با چنین فردی مصاحبه کند.

کریس دان، یکی از اولین تولید‌کنندگان محتوا در یوتیوب است که به صورت اختصاصی در حوزه بیت‌کوین و معامله ارز دیجیتال فعالیت می‌کند و به 200.000 کاربر خود درس‌ها و نکته‌های مهمی در رابطه با معامله در بازارهای مالی آموزش می‌دهد. در این مقاله قصد داریم که چکیده‌ای از آموزش‌های دان را بیاوریم تا بهتر بتوانید در این بازار پر هیاهو معامله کنید.

تنوع در سبد مهمترین نکته است!

وقتی صحبت از هر نوع سرمایه‌گذاری می‌شود، بحث تنوع در سبد سرمایه‌گذاری یا ضرب‌المثل "همه تخم‌مرغهایتان را در یک سبد نگذارید" همواره مهمترین نکته بوده است.

وقتی صحبت از هر نوع سرمایه‌گذاری می‌شود، بحث تنوع در سبد سرمایه‌گذاری یا ضرب‌المثل "همه تخم‌مرغهایتان را در یک سبد نگذارید" همواره مهمترین نکته بوده است.

اگر همه بودجه خود را صرف خرید یک (یا تعداد کمی) دارایی کنید و قیمت آن افت شدیدی کند، خسارت‌های جبران ناپذیری را متحمل خواهید شد. بسیاری از معامله‌گران نمی‌توانند چنین ضربه‌های مالی بزرگی را تحمل کنند.

تنوع در سبد یعنی ریسک را بین چندین دارایی مختلف تقسیم کنید. دان در این باره می‌گوید:

 

blockquote

به نظر من اگه تو سبدتون تنوع نباشه خیلی خطرناکه. حتی اگه خیلی به رشد بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال ایمان دارید، باز هم ریسک زیادیه که همه سرمایه خودتون رو صرف خرید ارز دیجیتال کنید. من خیلی طرفدار تنوع سرمایه‌گذاری هستم. تا حالا سود خیلی خوبی از بازار ارز دیجیتال به دست آوردم ولی با اینحال روی طلا، املاک و بازار سهام هم سرمایه‌گذاری کردم.               کریس دان

blockquote

برای پیدا کردن الماس، خودتان تحقیق کنید

حوزه ارز دیجیتال بسیار جوان است. در حالیکه از ایجاد بازار سهام بیش از 100 سال می‌گذرد. دارایی‌های دیجیتالی با ظهور بیت‌کوین در سال 2009 پدیدار شدند و از آن زمان توانسته اند به خوبی پذیرش جامعه را به دست آورند. به همین دلیل دان معتقد است که این حوزه در سال‌های آینده رشدی قابل توجه را تجربه خواهد کرد و سرمایه‌گذاران باید تحقیقات همه جانبه‌ای را برای پیدا کردن پر سودترین پروژه‌ها انجام دهند.

به نظر من پروژه هایی توسط کمپانی‌های مختلف در حال اجرا هستند که می‌تونن تا 20 سال آینده مثل آمازون رشد کنند (دان به سهام آمازون (AMZN) اشاره می‌کند). به نظرم مردم باید صبر بیشتری داشته باشند و برای انتخاب و ورود به یه پروژه درست سختگیر باشند.

حواستان به حباب‌ها باشد!

مهمترین دوره در تاریخ ارز دیجیتال اواخر 2017 تا اوایل 2018 است. در این مدت زمان بازار‌ها رشد بسیار زیادی داشتند و سرانجام توجه سرمایه‌گذاران خرد و رسانه‌ها را نیز به خود جلب کردند. البته بعدها این رشد ناگهانی حباب 2017 نام گرفت چون قیمت‌ها در ماه‌های بعدش افتی شدید داشتند. به عنوان مثال ارز هایی مثل اتریوم و ریپل سقوط‌های ناگهانی داشتند و در یک سال بیش از 90 درصد کاهش قیمت را تجربه کردند.

بین پروژه‌هایی که این دوره زمانی آشفته رو تجربه کردند و اونهایی که تجربه نکردند، تفاوت زیادی وجود داره که میتونه تو قیمت آینده اونها نقش مهمی ایفا کنه. من یه جورایی بین ارزهایی که تو جریان حباب 2017 بودند و اونایی که بعد از اون دوره ایجاد شدند (مثل BNB و Tezos) تفاوت قائل میشم. اون ارزهای قدیمی تر مثل اتریوم و ریپل تعداد زیادی سرمایه‌گذار دارند که تو پیک قیمتی اونا رو خریدن. این فشار فروش زیادی ایجاد میکنه.

وقتی بقیه در حال فروشند، شما بخرید

در حوزه سرمایه‌گذاری یک جمله معروف هست که می‌گوید "پایین بخر و بالا بفروش". جمله "پایین بخر" یعنی دارایی را زمانی بخرید که قیمت در شیب نزولی است، نه برعکس آن، که اکثر مردم نیز همین کار را می‌کنند.

البته این کار به این سادگی‌ها نیست. طبیعت انسان و احساسات او مستعد هیجانات است و همین باعث می‌شود که افراد هنگام سقوط قیمت سریعا دارایی خود را بفروشند و ترس از جا ماندن هم باعث می‌شود تا در بالاترین قیمت ها بخرند. دان به شدت معتقد است که نگهداری بیت‌کوین یا دارایی‌های آینده‌دار در زمان افت و سقوط قیمت، نکته‌ای حیاتی در موفقیت‌های آتی است.

وقتی حباب قیمت‌ بیت‌کوین شکسته میشه (مثل سال های 2014 و 2018) و قیمت ها سقوط می‌کنند، من تا جایی که بتونم بیت‌کوین برای ذخیره جمع می‌کنم. همه رو ذخیره می‌کنم و اصلا به قیمتش فکر نمی‌کنم.

دان همچنین به پنجشنبه سیاه اواسط مارس امسال که قیمت‌ها سقوط شدید داشتند هم اشاره کرد. در این دوره ارزش بیت کوین بیش از 50 درصد کاهش یافت. با اینحال دان و تیمش در جریان این سقوط قیمت تا جایی که توانستند بیت‌کوین خریدند.

مدیریت ریسک: هیچکس یک شبه پولدار نمی شود

برای داشتن مدیریت ریسک بهتر، سرمایه‌گذاران باید پولی را وارد عرصه  کنند که توانایی از دست دادنش را داشته باشند. این یعنی اگر قیمت آن دارایی سقوط کرد، برنامه‌های فرد را خراب نکند و باعث نشود که با تحمل ضررهای هنگفت آن را بفروشد.

دان در مورد مدیریت ریسک میگوید:

 

blockquote

 این مهمترین مسئله تو سرمایه گذاریه. بسیاری از معامله‌گرها درگیرش میشن و اکثرشون هم ضرر می‌کنن چون به ریسک فکر نمی‌کنن و فقط میخوان هر چه سریعتر پولدار بشن.           کریس دان

 blockquote

برای داشتن مدیریت ریسک بهتر، سرمایه‌گذاران باید پولی را وارد عرصه  کنند که توانایی از دست دادنش را داشته باشند. این یعنی اگر قیمت آن دارایی سقوط کرد، برنامه‌های فرد را خراب نکند و باعث نشود که با تحمل ضررهای هنگفت آن را بفروشد.

خودتان را سرزنش کنید، فقط خودتان!

یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که تازه واردهای بازار انجام می‌دهند این است که تنها به منابع دیگر تکیه می‌کنند و برای تصمیم‌های خود از دیگران کمک می‌گیرند.

خیلی از تازه واردها وارد بازار میشن و یک ارز می‌خرند چون یه ویدیو یوتیوبی یا یه کارشناس تو شبکه خبر گفته بود که خریدش کار درستیه و وقتی پولشون رو از دست میدن، بقیه رو سرزنش میکنن. اگه می‌خواین یه سرمایه‌گذار واقعی بشید، باید مسئولیت صد درصدی همه تصمیماتی که می‌گیرید رو بپذیرید.

6 نکته مهم برای معامله ارز دیجیتال در سال 2020

0
آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟
خوشحالیم این مطلب برای شما مفید بوده‌، لطفا برای حمایت از ما آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
متاسفیم که این مطلب نتوانسته نظر شما را جلب کند. لطفا با نظرات و پیشنهادات‌ خود، ما را در بهبود همیشگی سایت یاری دهید. ثبت نظر

نظر شما

شاید بخواهید بدانید
هک تاریخی در توییتر؛ هر آنچه درباره این اتفاق می‌دانیم هک تاریخی در توییتر؛ هر آنچه درباره این اتفاق می‌دانیم