خانه آموزش آموزش تحلیل بازار معاملات بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

معاملات بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

معاملات بیت کوین چگونه کار می‌کند؟
زمان مطالعه : 3 دقیقه
پوریا زعیم زاده پوریا زعیم زاده

اگر بخواهیم مقداری از بیت کوین های خود را به فردی ارسال کنیم، باید به آن فرد اطلاع دهیم که قصد ارسال بیت کوین را به آن داریم و نودها برای اینکه معتبر بودن این دو مورد را بسنجند، کل شبکه بیت کوین را اسکن می کنند.

مدل ساده

در مرحله اول بیت کوین هایی که قصد ارسال آنها را داریم را در اختیار داریم و  دوما در حال حاضر آن ها را به کسی نفرستاده ایم. زمانی که آن اطلاعات تایید شود، تراکنش ما در یک بلاک قرار خواهد گرفت که به بلاک قبلی متصل می‌شود، از این رو "بلاک‌چین" نام گرفته است. معاملات را نمی‌توان بازگردانی و یا دستکاری کرد، چرا که این کار به معنی دوباره انجام دادن همه‌ی بلاک هایی است که بعد از آن رخ می دهد.

کمی پیچیده تر

کیف پول بیت کوین ما در واقع بیت کوین های ما را نگه نمی دارد، بلکه آدرس آن ها را نگه می‌دارد که در واقع گزارشی از تمام معاملات و حساب ما است. این آدرس ( یک رشته از ۳۴ حرف یا عدد) با نام "کلید عمومی" نیز شناخته می‌شود. قابل دیدن بودن این توالی برای همه اهمیت ندارد. هر آدرس کلید عمومی متناظر با کلید خصوصی که متشکل از ۶۴ عدد و حرف است، می‌باشد. این آدرس خصوصی است و بسیار حیاتی است که آن را امن و مخفی نگه دارید. این دو کلید به هم مرتبط اند، اما هیچ راهی وجود ندارد که بتوانید کلید خصوصی را از روی  کلید عمومی حدس بزنید.

این مسئله بسیار مهم است، چرا که هر مبادله ای که با آدرس بیت کوین ما انجام شود نیاز دارد تا توسط کلید خصوصی خود ما امضا شود. برای انجام این کار هم کلید خصوصی و هم جزئیات مبادله را (که شامل تعداد بیت کوین هایی که می‌خواهیم بفرستیم و شخصی که قصد داریم به آن بفرستیم) در نرم افزار بیت کوین در کامپیوتر و یا گوشی هوشمندمان قرار می‌دهیم.

با این اطلاعات، برنامه یک امضای دیجیتال را نشان می‌دهد که برای تایید اعتبار به شبکه فرستاده می شود. 

بیشتر بخوانید: جهش بزرگ نهنگ بیت کوین

این مبادله می‌تواند با اتصال امضا و کلید عمومی ما معتبر شود ( که تایید می کند که من صاحب بیت کوین هایی هستم که برای شما فرستاده ام و درحال حاضر آنها را به شخص دیگری نفرستاده ام). این یکی از بخش های هوشمندانه بیت کوین است: اگر امضای ایجاد شده با کلید خصوصی ای باشد که متناظر با کلید عمومی است، برنامه بدون اینکه بداند کلید خصوصی چیست، مبادله را تایید می کند.

سپس شبکه با دانستن کلید عمومی و مشخص بودن همه‌ی مبادلات در دفتر کل بیت کوین، تایید می‌کند که در تاریخچه این آدرس، من قبلاً این بیت کوین ها را به شخص دیگری نفرستاده ام.

حتی کمی پیچیده تر

هنگامی که مبادله ما تایید شود، در یک بلاک به همراه دیگر مبادلات قرار می‌گیرد. یک بحث کوچک در مورد  چیستی "هش" وجود دارد، چرا که در پاراگراف بعدی اهمیت پیدا می کند :

یک هش توسط "تابع هش" تولید می‌شود که یک معادله پیچیده ریاضی است و مقدار هر نوشته و یا داده ای را به رشته ۶۴ کاراکتری کاهش می‌دهد. یک عملیات رندوم نیست، هر زمان که یک داده‌ی به خصوص را از طریق تابع هش اجرا می‌کنید، همان رشته ۶۴ کاراکتری ثابت را دریافت می کنید، اما اگر حتی یک کاما را تغییر دهید، یک هش جدید دریافت خواهید کرد.

کل این مقاله می‌تواند به یک هش کاهش یابد و اگر من چیزی را تغییر ندهم این هش را می‌توان بارها و بارها دریافت کرد. این راهی بسیار کارآمد برای تشخیص تغییر است و این دقیقاً همان راهی است که بلاک چین تایید می‌کند که چیزی دست کاری شده است یا نه.

هر بلاک شامل یک بخش داده ای و یک بخش از هش بلاک قبلی است که آن را مانند زنجیر به بلاک قبل متصل می کند. از این رو عبارت زنجیره بلاک ها یا همان بلاک چین برای آن ها استفاده می‌شود. پس اگر یک چیز کوچک از بلاک قبلی تغییر کند، هش بلاک جدید تغییر خواهد کرد ( به یاد داشته باشید که حتی یک تغییر جزئی نیز سبب تغییر تابع هش خواهد شد.

هر زمان اطلاعاتی را در بلاک قبلی تغییر می‌دهید باید اطلاعات در بلاک فعلی نیز عوض شود چرا که بلاک با اطلاعات قبلی دیگر به بلاک جدید متصل نیست و اطلاعات آن غلط است. تغییر اطلاعات همه‌ی بلاک ها کاری بسیار دشوار است، چرا که حتی اگر به میانه راه هم برسید باز هم بلاکی وجود دارد که حاوی اطلاعات قبلی بوده و باید تغییر کند. 

این عملکرد، بیت کوین را غیر قابل دستکاری ساخته است، اما غیرممکن نیست، فقط کار بی نهایت دشوار است تا آن حد که می توان گفت تقریباً بعید است. 

سرگرمی

اگر می‌خواهید سرگرم شوید می توانید پشت میز خود بنشینید و معاملات بیت کوین شناور در Blockchain.info را تماشا کنید و اگر به دنبال نسخه سرگرم کننده تر هستید BitBonkers را امتحان کنید.

معاملات بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

2
آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟
خوشحالیم این مطلب برای شما مفید بوده‌، لطفا برای حمایت از ما آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
متاسفیم که این مطلب نتوانسته نظر شما را جلب کند. لطفا با نظرات و پیشنهادات‌ خود، ما را در بهبود همیشگی سایت یاری دهید. ثبت نظر

نظر شما

دیدگاه کاربران

شاید بخواهید بدانید
تفاوت بیت کوین و ریپل تفاوت بیت کوین و ریپل