خانه اخبار اخبار جهان رمزگشایی کدهای بیت کوین ؛ ساتوشی ناکاموتو روسی است یا ایرانی ؟

رمزگشایی کدهای بیت کوین ؛ ساتوشی ناکاموتو روسی است یا ایرانی ؟

رمزگشایی کدهای بیت کوین ؛ ساتوشی ناکاموتو روسی است یا ایرانی ؟
زمان مطالعه : 5 دقیقه
سنا نجفیان سنا نجفیان

کد اصلی نرم‌افزار بیت کوین که در سال ۲۰۰۹ توسط ساتوشی ناکاموتو انتشار یافت ، نشانگر آن است که ساتوشی ناکاموتو احتمالا از پروکسی روسی و یا ایرانی برای پنهان کردن هویت خود استفاده می‌کرده است . اگرچه بعضی از صاحبنظران نسبت به نتیجه‌ی به دست آمده از رمزگشایی ابراز تردید نموده اند ، اما شواهد نشان دهنده ی صحت نتیجه‌ی حاصله است .

 حقایق به دست آمده از رمزگشایی بخشی از کدهای اولیه بیت کوین

باوجود تلاش‌های بسیار ، تا الان هویت ساتوشی ناکاموتو خالق اسرار آمیز بیت کوین آشکار نشده است . اما رمزگشایی اخیر قسمتی از کدنویسی بیت کوین اطلاعات جالبی را در رابطه با فعالیت او ارائه نموده است . در واقع ، ساتوشی ناکاموتو در هنگام انتشار اولین نسخه از شبکه بیت کوین در ژانویه ۲۰۰۹ احتمالا از پروکسی روسی بهره گرفته است .

نشانه‌ها خیلی واضح است که خط ۲۱۲ از فایل «irc.cpp» با استفاده از یک روش رمزنگاری ساده ایجاد شده است. به‌نظر می‌رسد که این روش رمزنگاری با حذف همه ی صفر‌ها و سپس تبدیل اعداد از واحد هگزادسیمال به دسیمال رمزگشایی می‌شود . بعد از رمزگشایی عبارت «۸۷٫۲۵۱٫۱۴۶» حاصل می‌گردد که به یک آدرس آی‌پی اشاره دارد.

این پروکسی که در سال ۲۰۱۶ متوقف شده است ، از سوی شرکت روسی اندرس تلکام(Anders Telecom) ارائه شده است. بعضی از کارشناسان با ارائه‌ چنین تفسیری مخالف می باشند. 

کل این قضیه به من یادآوری می‌کند که شما با سرهم کردن چند عدد می‌توانید هر چه دلتان خواست بگویید. این برای من یک یادآوری ساده از قالب‌بندی معمولی چند متغیر با هدف درک چگونگی پردازش آن در آینده و استفاده تصادفی از آنها است.دکتر خاویر استرلا مدیر ارشد شرکت فناوری جئو دی بی

 

اما الکساندر چپورنوی یکی از موسسین پلتفرم ارگو بلاک چین با او هم عقیده نیست. او باور دارد که این یک روش رمزگشایی بسیار شهودی است. پروکسی‌ها به‌ صورت مشابه با شبکه خصوصی مجازی(VPN) به کاربران کمک می‌کنند تا از آدرس آی‌پی واقعیشان محافظت نمایند.

 خط مورد نظر از کُد اشاره شده به اتصال اینترنتی IRC اشاره دارد که یک پروتکل برای تسهیل ارتباط‌های اینترنتی با فرمت متنی است. ساتوشی در فروم بیت کوین تالک(Bitcointalk) در این خصوص صحبت نموده است . مطالب ارائه شده توسط ساتوشی ناکاموتو از فرضیه ارائه شده پشتیبانی می‌کند.

بیشتر بخوانید: امنیت سایبری و بالابردن ایمنی ارزهای دیجیتال

چیپرنوی بر این باور است در صورتی که ساتوشی به یکی از کشور‌های استرالیا ، کانادا ، نیوزیلند ، انگلستان و ایالات متحده‌ی آمریکا تعلق داشته باشد ، استفاده از پروکسی روسی کاملا منطقی به‌نظر می‌رسد. زیرا همکاری آژانس‌های اطلاعاتی این کشور‌ها با سرویس‌های اطلاعاتی روسی بعید به‌نظر می‌رسد.

آی‌پی استفاده شده توسط خالق بیت کوین قبل از سال ۲۰۰۹ میلادی به کشور ایران تعلق داشته است

جستجوی این آدرس نتایج مرتبط با ایران را نیز حاصل می‌کند زیرا به دلیل تکمیل ظرفیت سیستم آدرس‌دهی پیشین اینترنت، سیستم آی‌پی جهانی در سال ۲۰۰۹ دوباره تعریف شده است. با توجه به این‌که داده‌ها به بیش از ۱۱ سال پیش تعلق دارد، در حال حاضر اطلاعاتی در رابطه با شرکت PJS و اینکه این برند کدام ‌یک از شرکت‌های ارائه‌ خدمات ارتباطی در ایران را نمایندگی می‌کند، در دسترس نیست.

یافته‌ها نشان دهنده آن است که فردی با نام کاربری «Sergey» در دسامبر ۲۰۰۹ (آذر ۸۸) و ژانویه ۲۰۰۸ (دی‌ماه ۸۶) با استفاده از همان پروکسی ساتوشی وارد سایت شده و نقد و بررسی‌های خود را از هتل‌های ویتنام منتشر کرده است. این را هم باید در نظر داشت که کشور ویتنام یکی از مقاصد مسافرتی محبوب توسعه‌دهندگان روسی است که قصد فرار از زمستان‌های سخت روسیه را دارند.

آیا ساتوشی ناکاموتو شهروند روسی می باشد؟

اینکه شاید ساتوشی از یک پروکسی روسی استفاده کرده باشد لزوماً به معنای این نیست که ساتوشی یا هیچ‌یک از اعضای گروه منتسب به این نام، روس‌تبار بوده‌اند. البته اسنادی وجود دارد که نشان می‌دهد افراد روس زبان از همان ابتدا در اجتماع بیت کوین فعالیت داشته‌اند. درواقع تالار گفتگوی روس زبان اولین بخش غیرانگلیسی زبان سایت بیت‌کوین‌تاک بوده است.

اینکه شاید ساتوشی از یک پروکسی روسی استفاده کرده باشد لزوماً به معنای این نیست که ساتوشی یا هیچ‌یک از اعضای گروه منتسب به این نام، روس‌تبار بوده‌اند. البته اسنادی وجود دارد که نشان می‌دهد افراد روس زبان از همان ابتدا در اجتماع بیت کوین فعالیت داشته‌اند. درواقع تالار گفتگوی روس زبان اولین بخش غیرانگلیسی زبان سایت بیت‌کوین‌تاک بوده است.

جوزف ووگان پرلینگ، که در این تالار او را با نام کاربری NewLibertyStandard می‌شناسند، در بحث‌های روس زبان (این سایت) فعالیت داشته است و به نظر نمی‌رسد که نژاد او ریشه روسی داشته باشد. زبان روسی او عالی نیست اما بسیار روان است. او در تاریخ ۱۹ ژانویه ۲۰۱۰ (۲۹ دی ۸۸) در این سایت ثبت‌نام کرد و کاربر شماره ۲۶ این سایت است.

بیشتر بخوانید: خرید 5000 ATM بلاک چینی توسط بزرگترین بانک روسیه!

او در یکی از پست‌هایش در تاریخ ۲۸ جولای ۲۰۱۰ (۶ مرداد ۸۹) پیشنهاد داده است که املای روسی بیت کوین نباید تنها نسخه روسی شده این اسم بلکه باید یک ترجمه تحت‌اللفظی از آن باشد. البته پیشنهاد او نتوانست نظر افراد زیادی را به خود جلب کند.

البته چپورنوی با استفاده از همان استدلال قبلی می‌گوید که اگر ساتوشی روسی بود، بعید بود که از پروکسی روسی استفاده کند و به احتمال زیاد از یک پروکسی غربی استفاده می‌کرد که راحت‌تر بتواند خود را از چشم سرویس‌های اطلاعاتی روسیه پنهان کند. پیشنهاد جایگزین او برای توضیح این اتفاق این است:

شاید این پروکسی در اداره‌ای مورداستفاده بوده که ساتوشی در آن زمان در آنجا کار می‌کرده است یا این که یک فرد روس‌تبار آن را با او به اشتراک گذاشته است.

 

رمزگشایی کدهای بیت کوین ؛ ساتوشی ناکاموتو روسی است یا ایرانی ؟

2
آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟
خوشحالیم این مطلب برای شما مفید بوده‌، لطفا برای حمایت از ما آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
متاسفیم که این مطلب نتوانسته نظر شما را جلب کند. لطفا با نظرات و پیشنهادات‌ خود، ما را در بهبود همیشگی سایت یاری دهید. ثبت نظر

نظر شما

دیدگاه کاربران

شاید بخواهید بدانید
دستور نظامی ترامپ و رسیدن قیمت بیت کوین به 10Kدلار افزایش قیمت بیت کوین به 10380 دلار، ترامپ تهدید به سرکوب نظامی می کند!